Euroopan unioni

Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman projektin kuvaus

1. Projekti

Projektikoodi: S10411

Projektin nimi: Tiedolla ja taidolla tavoitteisiin

Osio: Itä-Suomen suuralueosio

Toimintalinja: 1: Työorganisaatioiden, työssä olevan työvoiman ja yritysten kehittäminen sekä yrittäjyyden lisääminen

Projektityyppi: Projekti, jossa on henkilöitä mukana

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2008 ja päättyy 31.8.2011

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2. Projektin toteuttaja

Toteuttajaorganisaation nimi: Helsingin yliopisto Ruralia-instituutti

Organisaatiotyyppi: Yliopisto

Y-tunnus: 0313471-7

Osoite: Lönnrotinkatu 7

Puhelinnumero: (015) 20231

Toteuttajaorganisaation Web-osoite: www.helsinki.fi/ruralia/mikkeli

Projektin kotisivun osoite: Koulutukset ovat esillä osoitteessa: www.helsinki.fi/ruralia/koulutus/tiedolla_taidolla.htm

Vastuuhenkilön nimi: Pirjo Siiskonen

Asema: johtaja

Sähköposti: pirjo.siiskonen(at)helsinki.fi

Puhelinnumero: (015) 202 3301, 0440-752 755

3. Projektin toteutusalue ja kohderyhmän kuvaus

3.1 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Savo

Seutukunnat: Savonlinnan, Mikkelin, Pieksämäen

Kunnat: Pieksämäki, Kerimäki, Ristiina, Hirvensalmi, Pertunmaa, Mikkeli, Puumala, Joroinen, Rantasalmi, Sulkava, Enonkoski, Mäntyharju, Savonlinna, Kangasniemi, Punkaharju, Juva, Heinävesi

3.2 Varsinaiset kohderyhmät

Projektin kohderyhmänä ovat eteläsavolaiset alkutuottajat, pk-elintarvikeyrittäjät, ammattikeittiöt, käsityöyrittäjät, vähittäiskaupat, luontoyrittäjät ja matkailuyritykset ruokapalvelujen osalta. Projektiin voidaan ottaa myös yrittäjiä Itä-Suomen alueelta.

3.3 Välilliset kohderyhmät

Välillisiä kohderyhmiä ovat kuluttajat, matkailijat ja alueen vapaa-ajanasukkaat.

3.4 Aloittaneiden henkilöiden määrä

Suunniteltu: 117, joista naisia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 202, joista naisia 131

4. Projektin tavoitteet, tulokset ja vaikutukset

4.1 Uusien työpaikkojen määrä

Suunniteltu: 0, joista naisten työpaikkoja 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joista naisten työpaikkoja 0

4.2 Uusien yritysten määrä

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1, joista naisten perustamia 0

4.3 Suoritettujen tutkintojen määrä

Suunniteltu: 0, joista naisten tutkintoja 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joista naisten tutkintoja 0

5. Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Helsingin yliopiston Ruralia-instituutin hallinnoimassa Tiedolla ja taidolla tavoitteisiin -projektissa tavoitteena on Etelä-Savossa ja Itä-Suomen alueella maatalous- , elintarvike- ja luonnontuotesektorin pk-yritysten osaamistason nostaminen laatuasioiden, tuotteistamisen sekä tuotannon hallinnan osalta. Yritystoimintaa tukevien toimenpiteiden avulla turvataan yritystoiminnan jatkuvuus, mahdollistetaan yritysten kasvu ja tuetaan uudistumis- ja muutosvalmiutta.

Alkutuottajien osalta tavoitteena on saada GlobalGap sertifioituja tiloja Etelä-Savoon sekä muualle Itä-Suomeen, jotta kasvisten vienti olisi mahdollista. Laatujärjestelmä rakennetaan tuotannonhallinta/-ohjausjärestelmän sisään, jolloin tuottajat säästyvät päällekkäisiltä kirjauksilta ja laadunvalvonta on toimiva osa järjestelmää, samoin kuin tuotteiden jäljitettävyys.

Pk-elintarvikeyrittäjien osalta tavoitteena on rakentaa valmennuksen ja yhteistyöhön liittyvien toimenpiteiden avulla strateginen kumppanuus pk-elintarvikeyritysten päivittäistavarakaupan toimijoiden ja ammattikeittiöiden kanssa. Tavoitteena on myös vahvistaa yrityksen kasvua markkinointi…vientiedellytyksiä parantamalla. Hankkeen jälkeen pk-yritykset tuntevat paremmin ammattikeittiöiden tarpeet ja toimintatavat voidakseen vastata niihin, osaavat ottaa huomioon vaatimukset tuotekehityksessä, logistiikassa, on valmiudet vastata tarjouspyyntöihin, käydä neuvotteluja, hinnoitella ja toimia palveluverkostoissa.

Ammattikeittiöiden/ruokapalveluja tarjoavat matkailuyrittäjien osalta tavoitteena on saada heille pk-yritysten tuotteita haluamallaan tavalla. Hankkeen jälkeen ammattikeittiöt tuntevat myös paremmin pk-yritysten tuotteet ja pystyvät sovittamaan oman toiminnan paikallisuuden vaatimuksiin.

Luontoyrittäjien osalta hankkeessa kehitetään Etelä-Savon luontoon perustuvaa yritystoimintaa ja tehdään luonnontuotealan monipuolisia mahdollisuuksia tunnetuiksi sekä tuotteiden että palveluiden käyttäjille että alan yrittäjille, edistetään alan yrittäjien yhteistyötä ja etsitään ratkaisuja alan kehittämisen esteille. Tavoitteena on yhtenäistää alaa ja saada toimintaa tarvittava tieto paremmin saataville. Pienten yritysten ja alan muiden toimijoiden verkottuminen on välttämätöntä toiminnan kannattavuuden parantamiseksi.
Keskeistä on myös luontoyrittäjyydessä tarjoutuva eri toimialojen (luonto- ja maaseutumatkailu, elintarvikeala, käsityöala) nykyistä vankempi vuorovaikutus ja yhteistyö mm. tuotekehityksessä ja markkinoinnissa.

Hankkeen kesto on 1.1.2008 - 30.12.2010. Kokonaisbudjetti on 729 454 €.

6. Tiedotus ja hyvien käytäntöjen levittäminen

6.1 Tiedotussuunnitelma

Hankkeen alkaessa tehdään lehdistötiedote, joka lähetetään alueen lehdille sekä harkinnan mukaan valituille valtakunnallisille ja ammattilehdille. Hankkeen kuluessa tiedotetaan hankkeen etenemisestä ja tulevaisuuden suunnitelmista. Myös muut joukkotiedotusvälineet kuten paikallisradio huomioidaan hankkeen tiedotuksessa.

Yksikön www-sivuilla julkaistaan hankkeen perustiedot sekä ajankohtaisia hankekuulumisia. Hankkeelle tehdään oma www-sivu, jonne kootaan perustietojen lisäksi hanketta koskevaa muuta tietoa kuten hanketilaisuudet, tilannekatsaukset, palauteforuumi ja uutiset.
Hankkeen tilaisuuksista tiedotetaan tarpeen mukaan myös lehti-ilmoituksilla. Hankkeen tulokset kootaan raporttiin, joka julkaistaan yksikön www-sivuilla pdf-muodossa. Tarvittaessa
raportti / julkaisu myös painatetaan.Hankkeen päätyttyä tiedotetaan sen tuloksista lehdistötiedotteella. Tarvittaessa voidaan järjestää myös lehdistötilaisuus, jossa hanketoimijat ovat edustettuina. Kaikessa viestinnässä pyritään yhtenäiseen linjaan, jonka avulla hankkeen toimintaa tuodaan systemaattisesti esiin. Tarkoituksena on tuoda toimijat esiin ja luoda heille yhteinen hankeidentiteetti. Hankeidentiteettiä voidaan korostaa mainos- ja markkinointituotteilla.

Hankkeesta tiedotetaan laajasti heti rahoituspäätöksen saamisen jälkeen.
4/08: Hankkeen alkamisesta tiedottaminen
4/08 WWW-sivujen suunnittelu alkaa
4/08 Hanke-esite

6.2 Suunnitelma hyvien käytäntöjen levittämisestä

Hankkeessa syntyviä hyviä käytäntöjä ja toimintamalleja levitetään yksikön www-sivuston, yhteistyöverkostojen ja yritysten kautta koko hankkeen ajan.
Loppuraporttiin koostetaan hankkeeseen osallistuneiden koulutuksesta saamat hyvät käytännöt. Hyviä käytäntöjä pyritään sisällyttämään tuleviin projektitoimiin.

Hankkeen tuloksista ja hyvistä käytännöistä tiedotetaan Ruralia-instituutin nettisivuilla ja omassa Ruralia-lehdessä.

7. Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 600 000

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 596 981

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 670 742

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 670 873

8. Vastuuviranomaisen tekemä projektin luokittelu

8.1 Horisontaalinen luokittelu

Tasa-arvo: Sukupuolineutraali projekti

Kestävä kehitys: Merkittävästi kestävää kehitystä edistävä projekti

Kumppanuus: Kumppanuutta selvästi edistävä projekti

Innovatiivisuus: Selvästi innovatiivisia tuloksia tuottava projekti

9. Loppuraportin tiivistelmä

Tiedolla ja taidolla tavoitteisiin -valmennusohjelma kehitti maatalous-, elintarvike- ja luonnontuotesektorien yritystoimintaa. Ohjelma vahvisti yrittäjien valmiuksia vastata toimintaympäristön muutoksiin ja vaatimuksiin. Lisäksi hanke antoi edellytyksiä liiketoiminnan kasvattamiseen asiakaslähtöisen tuotteistamisen avulla tai vienti- ja myyntimahdollisuuksia parantamalla. Ohjelma tarjosi eväitä laatujärjestelmän laatimiseen, tuotannonohjaukseen ja hallintaan sekä asiakaslähtöiseen tuotekehitykseen. Valmennusohjelmassa oli kolme valmennusryhmää: kasvintuottajat, pk-elintarvikeyrittäjät ja luontoyrittäjät.

Vihannestuottajien valmennus valmensi tuottajat GlobalGAP sertifiointivalmiuteen. GlobalGAP on vapaaehtoinen laatujärjestelmä, joka mahdollistaa vihannesten viennin ulkomaille. Etelä-Savo on merkittävää vihannesten tuotantoaluetta, ja vientiin on potentiaalia. Koulutus koostui sertifiointivaatimusten mukaisesti kolmesta päämodulista: tilatasosta (tilakokonaisuuden ja tilan johtamisen laatuvaatimukset), kasvintuotantotasosta (kasvintuotannon vaatimukset) ja vihannestuotannontasosta (vihannesten ja hedelmien tuotannon vaatimukset). Sertifiointivalmiuksia hankittiin mm. tilan johtamiseen, ammatinhallintaan, työturvallisuuteen, elintarviketurvallisuuteen, jäljitettävyyteen, ympäristön huomioimiseen ja työntekijöiden työoloihin liittyvillä koulutuspaketeilla, jotka sisälsivät lähiopetusta ja neuvontaa.

Vihannestilat ovat ottaneet käyttöön uusia toimintatapoja GlobalGAP - sertifioinnin asettamien vaatimusten myötä. Erittäin merkittävä tulos oli kahden vihannestilan saavuttamat GlobalGAP sertifioinnit, jotka ovat ensimmäiset koko Suomessa. Projektissa tehtiin valtakunnallisesti tärkeää ja uraa uurtavaa työtä koko GlobalGAP sertifiointijärjestelmän soveltamisen osalta Suomeen. Tuloksena on suomenkielinen aineisto sertifiointivaatimuksista ja ohjeistuksista sekä tietoa vaatimusten soveltamisesta Suomessa tapahtuvaan vihannesviljelyyn. Tässä projektissa suunniteltu ja toteutettu vihannestilojen GlobalGAP-koulutusohjelma on myös ensimmäinen Suomessa.

Pk-elintarvikeyrittäjien valmennus rakensi strategista kumppanuutta pk-elintarvikeyritysten, päivittäistavarakaupan toimijoiden ja/tai ammattikeittiöiden kanssa. Elintarvikeyritysten osalta yritystoiminnan jatkuvuutta ja kasvua tuettiin osaamistason nostamisella tuotteistamisessa, uusien myyntikanavien etsimisessä ja yhteistyökumppanien löytämisessä. Valmennuksen jälkeen pk-yritykset tuntevat paremmin kaupan ja ammattikeittiöiden tarpeet ja toimintatavat, osaavat ottaa huomioon niiden asettavat vaatimukset tuotekehityksessä ja logistiikassa, osaavat vastata tarjouspyyntöihin, käydä neuvotteluja, hinnoitella tuotteensa ja toimia palveluverkostoissa. Ammattikeittiöt puolestaan oppivat tuntemaan paremmin pk-yritysten tuotteet ja pystyvät sovittamaan oman toimintansa paikallisuuden vaatimuksiin. Valmennuksen avulla yritykset laajensivat ja kehittivät tuotevalikoimaansa ja saivat uusia myyntikanavia. Paikallistuotteiden lanseeraamisen tueksi suunniteltiin yhteismarkkinointimateriaalia, jota voi hyödyntää projektin jälkeenkin. Kaiken kaikkiaan yrittäjien yhteistyö lisääntyi ja jatkuu myös projektin jälkeen.

Luontoyrittäjien valmennus kehitti luontoon kytkeytyvää yritystoimintaa ja kartutti tietämystä luonnontuotealan jatkuvasti monipuolistuvista mahdollisuuksista. Tavoitteena oli edistää alan yrittäjien sekä alaan linkittyvien eri toimialojen (matkailu, hyvinvointi-, elintarvike- ja käsityöala) nykyistä vankempaa vuorovaikutusta ja yhteistyötä sekä kehittää uusia tuotteita ja toimintatapoja. Valmennuksen teemapäivien, työpajojen ja opintoretkien teemoina olivat koko luonnontuoteala syötävistä luonnontuotteista erikoiskeruutuotteisiin ja palvelutoimintaan. Luontoyrittäjäkoulutuksiin osallistujat pystyivät viemään koulutuksessa opitun suoraan käytäntöön yritystoiminnassaan. Uusia tuotteita saatiin kehiteltyä ja avattua uusia markkinoita etenkin luonnonyrttipuolella.

Koulutukset toteutetaan pääosin Mikkelissä, Helsingin yliopiston Ruralia-instituutissa. Valmennukset koostuvat työpajoista ja teemapäivistä, yrityskohtaisesta neuvonnasta, työnäytöksistä ja ohjatusta oppimisesta mm. laatukäsikirjan avulla tiloilla. Lisäksi tehtiin opintoretkiä kotimaassa ja ulkomailla. Kaikille ryhmille yhteiset teemapäivät mahdollistavat vertaisoppimisen ja verkottumisen.

Projektista tiedotettiin runsaasti: 20 lehdistötiedotetta, 26 lehtijuttua, 19 nettiuutista, 5 radio/tv-juttua. Lisäksi projekti oli esillä kuudessa eri tapahtumassa ja tilaisuudessa, joista 2 oli valtakunnallisia.

Projektin kohderyhmänä olivat eteläsavolaiset/itäsuomalaiset alkutuottajat, pk-elintarvikeyrittäjät, ammattikeittiöt, käsityöyrittäjät, vähittäiskaupat, luontoyrittäjät ja matkailuyritykset.

Hankkeen kesto oli 1.1.2008 - 31.08.2011. Kokonaisbudjetti oli 729 454 €.