Euroopan unioni

Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman projektin kuvaus

1. Projekti

Projektikoodi: S11189

Projektin nimi: Uusi ura opettajana

Osio: Länsi-Suomen suuralueosio

Toimintalinja: 3: Työmarkkinoiden toimintaa edistävien osaamis-, innovaatio- ja palvelujärjestelmien kehittäminen

Projektityyppi: Projekti, jossa on henkilöitä mukana

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2009 ja päättyy 31.5.2012

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2. Projektin toteuttaja

Toteuttajaorganisaation nimi: Jyväskylän ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 1006550-2

Osoite: Rajakatu 35

Puhelinnumero: 020 743 8100

Toteuttajaorganisaation Web-osoite: www.jamk.fi

Projektin kotisivun osoite: www.jamk.fi/aokk/tutkimus/tyoelamayhteistyo/uusiuraopettajana

Vastuuhenkilön nimi: Leena Kaikkonen

Asema: Tutkimus- ja kehittämispäällikkö

Sähköposti: leena.kaikkonen(at)jamk.fi

Puhelinnumero: 040 532 3162

3. Projektin toteutusalue ja kohderyhmän kuvaus

3.1 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Keski-Suomi, Pirkanmaa, Satakunta, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanmaa

Seutukunnat: Vaasan, Jyväskylän, Rauman, Sydösterbottens, kustregion, Etelä-Pirkanmaan, Seinäjoen, Kyrönmaan, Porin, Ylä-Pirkanmaan, Äänekosken, Pohjois-Satakunnan, , Saarijärven-Viitasaaren, Tampereen, Jämsän, Kuusiokuntien, Järviseudun, Lounais-Pirkanmaan, Suupohjan, Luoteis-Pirkanmaan, Joutsan, Keuruun, Jakobstadsregionen

Kunnat: Harjavalta, Eurajoki, Honkajoki, Eura, Kinnula, Pälkäne, Keuruu, Jämsä, Ilmajoki, Jämijärvi, Pirkkala, Kauhajoki, Nokia, Hämeenkyrö, Virrat, Pori, Luvia, Nakkila, Alajärvi, Ruovesi, Akaa, Orivesi, Pihtipudas, Konnevesi, Kannonkoski, Kuhmoinen, Toivakka, Köyliö, Kuortane, Karijoki, Kauhava, Petäjävesi, Huittinen, Kankaanpää, Ylöjärvi, Tampere, Kyyjärvi, Multia, Säkylä, Punkalaidun, Viitasaari, Muurame, Joutsa, Pomarkku, Urjala, Merikarvia, Ulvila, Lappajärvi, Uurainen, Karvia, Luhanka, Isojoki, Parkano, Kivijärvi, Saarijärvi, Vesilahti, Kokemäki, Laukaa, Ikaalinen, Valkeakoski, Jyväskylä, Kiikoinen, Rauma, Hankasalmi, Siikainen, Karstula, Juupajoki, Kurikka, Äänekoski, Evijärvi, Jalasjärvi, Kihniö, Kangasala, Lapua, Alavus, Lempäälä, Kruunupyy, Seinäjoki, Soini, Vimpeli, Vähäkyrö, Korsnäs, Isokyrö, Maalahti, Luoto, Mustasaari, Närpiö, Kristiinankaupunki, Vöyri, Ähtäri, Laihia, Pietarsaari, Uusikaarlepyy, Teuva, Töysä, Vaasa, Kaskinen, Pedersöre, Mänttä-Vilppula, Sastamala

3.2 Varsinaiset kohderyhmät

Projektin varsinaisena kohderyhmänä ovat työttömät, työttömänä olleet ja työttömyysuhanalaiset ammatilliseen opettajankoulutukseen työkokemuksensa ja koulutuksensa perusteella kelpoiset henkilöt.

Lain mukaan kelpoisia ammatillisten opintojen opettajia ovat henkilöt, joilla on vähintään soveltuva korkeakoulututkinto ja kolmen vuoden työkokemus tutkintoa vastaavalta alalta. Yhteisten opintojen opettajilta ei työkokemusta vaadita.

3.3 Välilliset kohderyhmät

Välillisenä kohderyhmänä ovat tulevaisuudessa ammatilliseen opettajankoulutukseen hakeutuvat henkilöt, joita varten luodaan uusi toimintamalli.

Välillisenä kohderyhmänä ovat koulutuksen järjestäjät, joita varten tuotetaan kelpoisia opettajia.

Välillisenä kohderyhmänä ovat koulutusorganisaatioissa toimivat työpaikkaohjaajat.

3.4 Aloittaneiden henkilöiden määrä

Suunniteltu: 0, joista naisia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 46, joista naisia 11

4. Projektin tavoitteet, tulokset ja vaikutukset

4.1 Uusien työpaikkojen määrä

Suunniteltu: 0, joista naisten työpaikkoja 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joista naisten työpaikkoja 0

4.2 Uusien yritysten määrä

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joista naisten perustamia 0

4.3 Suoritettujen tutkintojen määrä

Suunniteltu: 0, joista naisten tutkintoja 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joista naisten tutkintoja 0

5. Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Keski-Suomessa on jäämässä ihmisiä työttömäksi yritysten johto-, esimies- sekä tutkimus- ja kehittämistehtävistä. Jotta nämä korkeasti koulutetut ihmiset pysyisivät Keski-Suomessa, pitää nopealla aikataululla pystyä tarjoamaan heille erilaisia toimintavaihtoehtoja mm. kouluttautumisen avulla. Yhtenä vaihtoehtona on tarjota työttömäksi jääville henkilöille ammatillista opettajankoulutusta, joka tuottaa osallistujille ammatillisen koulutuksen ja ammattikorkeakoulujen opettajan tehtävissä vaadittavan pedagogisen kelpoisuuden. Pitkällä aikavälillä uusien opettajien kouluttaminen vähentäisi myös eläköitymisestä johtuvaa opettajapulaa alueella.

Projektissa pilotoidaan uutta työelämälähtöistä opetusharjoittelumallia, joka soveltuu erityisesti opiskelijoille, joilla on mahdollisuus kokoaikaiseen opiskeluun. Projektin tuloksena on ammatilliseen opettajankoulutukseen kehitetty uusi, työelämälähtöinen koulutusmalli. Koulutuksen alussa opiskelijoille hankitaan opetusharjoittelupaikka, joka toimii muun opettajankoulutuksen koulutusympäristönä koko opiskelun ajan. Oppilaitos, johon opiskelija kiinnittyy, vastaa opiskelijan työpaikkaohjauksesta perinteistä opetusharjoittelua laajemmalla toiminnalla. Tämä mahdollistaa myös oppilaitoksessa olevan hiljaisen tiedon siirtymisen kokeneelta henkilöstöltä uudelle henkilöstölle. Ammatillinen opettajakorkeakoulu vastaa ongelmaperustaisen oppimisen periaattein opiskelijoiden muusta koulutuksesta ja opiskelun ohjauksesta sekä tekee oppimista koskevat arviointipäätökset.

Projektin tuloksena ammatillisen toisen asteen koulutuksen ja korkea-asteen koulutuksen työelämäverkostot laajenevat ja syvenevät. Projektin myötä ammatillisen opettajankoulutuksen ja ammatillisen toisen asteen koulutuksen ja korkea-asteen koulutuksen yhteistyö laajenee ja syvenee. Tieto ammatillisen opettajan työstä lisääntyy ja leviää. Projektin tuloksena on 40 kelpoista opettajaa ammattikorkeakouluihin ja ammatillisiin oppilaitoksiin.

6. Tiedotus ja hyvien käytäntöjen levittäminen

6.1 Tiedotussuunnitelma

1) Projektin käynnistyessä
Tiedotuskanavat:
- tiedotustilaisuudet potentiaalisille opiskelijoille
- www -sivut (Uudet urat, Keski-Suomen liitto, JAMK, AOKK)

2) Toteutusvaihe
Projektin sisäisen tiedottamisen kohteena ovat projektihenkilöstö, ohjausryhmä sekä rahoittaja
Tiedotuskanavat sisäisessä tiedottamisessa:
- sähköposti
- intranet
- kokoukset
- www-sivut
- henk.koht. kontaktit

Toteutusvaiheessa projektin ulkoisen tiedotuksen kohteena ovat opiskelijat ja koulutusorganisaatiot
Tiedotuskanavat ulkoisessa tiedottamisessa:
- www-sivut
- oppimisympäristö
- kontaktipäivät
- painettu materiaali

6.2 Suunnitelma hyvien käytäntöjen levittämisestä

Hyvien käytäntöjen levittäminen painottuu projektin kahteen viimeiseen vuoteen, vaikka levittämistä tapahtuu koko projektin ajan. Hyviä käytäntöjä levitetään projektin tuottamalla materiaalilla, www -sivujen välityksellä sekä julkaisujen kautta. Vuoden 2012 keväällä toimintamalli ja arviointitulokset julkaistaan.

7. Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 286 280

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 255 064

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 331 200

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 295 179

8. Vastuuviranomaisen tekemä projektin luokittelu

8.1 Horisontaalinen luokittelu

Tasa-arvo: Sukupuolineutraali projekti

Kestävä kehitys: Projektilla ei ole erityistä vaikutusta kestävän kehityksen kannalta

Kumppanuus: Kumppanuutta selvästi edistävä projekti

Innovatiivisuus: Selvästi innovatiivisia tuloksia tuottava projekti

9. Loppuraportin tiivistelmä

Keski-Suomessa jäi vuoden 2009 aikana runsaasti korkeasti koulutettuja ihmisiä työttömäksi teknologia ja tuotantoyritysten johto-, esimies- sekä tutkimus- ja kehittämistehtävistä yritysten supistaessa liiketoimintaansa Jyväskylässä. Irtisanomiset vaikuttavat nopeasti alueen kehitykseen sekä talouden että osaamisen näkökulmasta, koska irtisanotut henkilöt siirtyvät helposti muualle työhön. Jotta osaaminen saataisiin jäämään alueelle, pyrittiin irtisanotuille tarjoamaan varteenotettavia vaihtoehtoja esimerkiksi kouluttautumisen avulla. Yhtenä tarjottuna koulutusvaihtoehtona oli Uusi ura opettajana -hankkeen tarjoama ammatillinen opettajankoulutus, jonka pitkällä aikavälillä arvioitiin vähentävän myös eläkkeelle siirtymisestä johtuvaa opettajapulaa Keski-Suomessa erityisesti tekniikan ja liikenteen sekä liiketalouden, kaupan ja hallinnon aloilla.

Uusi ura opettajana -hankkeessa koulutettiin ammatillisia opettajia, joilla opintojen jälkeen on yleinen pedagoginen kelpoisuus ja mahdollisuus tämän myötä työskennellä esim. ammatillisen koulutuksen ja ammattikorkeakoulun opettajan tehtävissä. Koulutusryhmiä käynnistyi yhteensä kaksi, vuonna 2009 ja 2010, joissa aloitti yhteensä 46 opiskelijaa. Hankkeen päättyessä keväällä 2012 heistä oli valmistunut ammatilliseksi opettajaksi 39 henkilöä, jota pidetään erinomaisena tuloksena.

Projektin opettajankoulutuksessa pilotoitiin työelämälähtöistä koulutusmallia. Koulutuksen alussa opiskelijoille hankittiin harjoittelupaikka, joka toimi opetusharjoittelun ja muun opettajankoulutuksen koulutusympäristönä koko opiskelun ajan. Oppilaitos, johon opiskelija kiinnittyi, vastasi opiskelijan ohjauksesta perinteistä opetusharjoittelua laajemmalla toiminnalla. Tämä mahdollisti myös oppilaitoksessa olevan hiljaisen tiedon siirtymisen kokeneelta henkilöstöltä uudelle henkilöstölle. Ammatillinen opettajakorkeakoulu vastasi opiskelijoiden koulutuksesta ja opiskelun ohjauksesta sekä teki oppimista koskevat arviointipäätökset.

Uusi ura opettajana hankkeen opetussuunnitelmassa ja sen toteutuksessa painottuivat työelämälähtöisyys ja siihen kuuluvana mm. verkostoitumis-, yhteistyö-, vuorovaikutus ja kehittämisosaaminen. Työelämälähtöisyyttä korostettiin tuomalla opiskelijoiden ammatillista taustaa esiin oppimistehtävien kautta ja liittämällä opintoja harjoitteluun / työhön oppilaitoksissa (tai koulutusorganisaatioissa). Työelämälähtöisyys ja osaamisen tunnistaminen sekä työn opinnollistaminen vaikuttivat positiivisesti opintojen etenemiseen. Myös itsearviointitaitojen kehittyminen oli tärkeää opettajan ammatillisen identiteetin kehittymisen kannalta. Uusi ura opettajana koulutuksessa vertaistyöskentely oli yksi olennainen osa opetussuunnitelman ja ohjauksen toteutusta. Vertaistyöskentely edisti myös opintojen etenemistä hankkeen verrattain tiukassa opiskeluaikataulussa.

Koulutuksen työelämälähtöisyys näyttäytyi erityisesti opiskelijoiden substanssiosaamisena ja koulutusalalle työllistymisenä. Jokainen koulutukseen valikoitunut oli oman alansa vahva ammattilainen. He työllistyivät hyvin harjoitteluoppilaitoksiinsa, joko koulutuksen aikana, tai myöhemmin sen jälkeen. Hankkeen päättyessä työssä olevia oli 87 % kaikista valmistuneista ja 68 % kaikista valmistuneista opiskelijoista päätyi työskentelemään koulutusalalle. Tätä projektin tulosta voi pitää erinomaisena.