Euroopan unioni

Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittaman projektin kuvaus

1. Projekti

Projektikoodi: S11424

Projektin nimi: Vanhojen ajoneuvojen kunnostaminen ja entisöinti

Osio: Länsi-Suomen suuralueosio

Toimintalinja: 3: Työmarkkinoiden toimintaa edistävien osaamis-, innovaatio- ja palvelujärjestelmien kehittäminen

Projektityyppi: Projekti, jossa on henkilöitä mukana

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.2.2010 ja päättyy 30.6.2012

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2. Projektin toteuttaja

Toteuttajaorganisaation nimi: Jyväskylän koulutuskuntayhtymä/ Jämsän ammattiopisto

Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä

Y-tunnus: 0208201-1

Osoite: PL 472

Puhelinnumero: 040 341 5111

Toteuttajaorganisaation Web-osoite: www.jao.fi

Projektin kotisivun osoite: www.vanhatajoneuvot.blogspot.com.

Vastuuhenkilön nimi: Vesa Saarikoski

Asema: Kuntayhtymän johtaja

Sähköposti: vesa.saarikoski(at)jao.fi

Puhelinnumero: 040 341 5100

3. Projektin toteutusalue ja kohderyhmän kuvaus

3.1 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Keski-Suomi, Pirkanmaa, Satakunta, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanmaa

Seutukunnat: Vaasan, Jyväskylän, Rauman, Sydösterbottens, kustregion, Etelä-Pirkanmaan, Seinäjoen, Kyrönmaan, Porin, Ylä-Pirkanmaan, Äänekosken, Pohjois-Satakunnan, , Saarijärven-Viitasaaren, Tampereen, Jämsän, Kuusiokuntien, Järviseudun, Lounais-Pirkanmaan, Suupohjan, Luoteis-Pirkanmaan, Joutsan, Keuruun, Jakobstadsregionen

Kunnat: Harjavalta, Eurajoki, Honkajoki, Eura, Kinnula, Pälkäne, Keuruu, Jämsä, Ilmajoki, Jämijärvi, Pirkkala, Kauhajoki, Nokia, Hämeenkyrö, Virrat, Pori, Luvia, Nakkila, Alajärvi, Ruovesi, Akaa, Orivesi, Pihtipudas, Konnevesi, Kannonkoski, Kuhmoinen, Toivakka, Köyliö, Kuortane, Karijoki, Kauhava, Petäjävesi, Huittinen, Kankaanpää, Ylöjärvi, Tampere, Kyyjärvi, Multia, Säkylä, Punkalaidun, Viitasaari, Muurame, Joutsa, Pomarkku, Urjala, Merikarvia, Ulvila, Lappajärvi, Uurainen, Karvia, Luhanka, Isojoki, Parkano, Kivijärvi, Saarijärvi, Vesilahti, Kokemäki, Laukaa, Ikaalinen, Valkeakoski, Jyväskylä, Kiikoinen, Rauma, Hankasalmi, Siikainen, Karstula, Juupajoki, Kurikka, Äänekoski, Evijärvi, Jalasjärvi, Kihniö, Kangasala, Lapua, Alavus, Lempäälä, Kruunupyy, Seinäjoki, Soini, Vimpeli, Vähäkyrö, Korsnäs, Isokyrö, Maalahti, Luoto, Mustasaari, Närpiö, Kristiinankaupunki, Vöyri, Ähtäri, Laihia, Pietarsaari, Uusikaarlepyy, Teuva, Töysä, Vaasa, Kaskinen, Pedersöre, Mänttä-Vilppula, Sastamala

3.2 Varsinaiset kohderyhmät

Ajoneuvojen kunnostamista ja entisöintiä työnään tekevät henkilöt/alan yritystoimintaa harkitsevat.
Koulutusorganisaation henkilöstö, opetushenkilöstö

Rajaus on tietoinen, koska haluamme mahdollistaa kaikkien asiasta kiinnostuvien yritysten ja yritystoimintaa harkitsevien mukaantulon. Rajaus vaikea tehdä, koska Vanhojen ajoneuvojen kunnostamisen jotakin osa-aluetta tekee hyvin eri toimialoilla olevat yritykset.

3.3 Välilliset kohderyhmät

Vanhojen ajoneuvojen osia maahantuovat yritykset Keski-Suomen ulkopuolella.
Retro lehden päätoimittaja Veli Tirkkosen mukaan Suomeen vanhojen ajoneuvojen varaosia tuovat useat kymmenet pienet yritykset ja heillä ei ole yhteistyöverkostoa Suomessa. Suurin osa osia maahantuovista yrityksistä tekee toimintaa sivutoimena ja ilmoittelevat tuotteista alan harrastelehtien sivuilla ja internetissä.

3.4 Aloittaneiden henkilöiden määrä

Suunniteltu: 0, joista naisia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 31, joista naisia 0

4. Projektin tavoitteet, tulokset ja vaikutukset

4.1 Uusien työpaikkojen määrä

Suunniteltu: 2, joista naisten työpaikkoja 1

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joista naisten työpaikkoja 0

4.2 Uusien yritysten määrä

Suunniteltu: 1, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joista naisten perustamia 0

4.3 Suoritettujen tutkintojen määrä

Suunniteltu: 0, joista naisten tutkintoja 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joista naisten tutkintoja 0

5. Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Suomessa museoajoneuvoajoneuvoharrastuksen (yli 30 vuotta vanhat) parissa on noin 30 000 henkilöä, joista vain pieni osa tekee entisöintiä yritystoimintana joko pää- tai sivutoimisesti. Suomessa osa harrastajista on järjestäytynyt SAHKiin, valtakunnalliseen kattojärjestöön Suomen Automobiili-Historialliseen Klubiin ja Veteraanimoottoripyöräklubiin (VMPK), joissa yhteensä on jäseniä reilut 13 000. Lisäksi Autohistoriallinen seura ja erilaiset harrastekerhot ja muut alan yhdistykset ovat alan aktiivisia toimijoita.
Suomessa ei ole olemassa organisoitua kokonaisvaltaista vanhojen ajoneuvojen kunnostamiseen
liittyvää koulutusta.
Projektin kehittämiskohteet:
1. Vanhojen ajoneuvojen entisöintiin ja kunnostamiseen liittyvän koulutuksen kehittäminen (mahdollinen tutkinnon osa tai ammattitutkinto)
2. Erikoisosaamisen säilyttäminen ja siirtäminen tuleville sukupolville, opetushenkilöstölle. Opetushenkilöstön osaamisen kehittyminen (nykyinen ajoneuvojen kunnostaminen perustuu erilaisiin menetelmiin ja siksi opetushenkilöstön ajoneuvojen kunnostamiseen liittyvä perinteinen osaaminen voi olla melko vähäistä)
Entisöinti ei ole pelkästään moottori- ja metalliosaamista vaan siihen liittyy myös muiden materiaalien työstäminen, (esim. puuosat, verhoilumateriaalit ja erilaiset valutekniikat ym.). Projektilla varmistetaan alan osaamisen kehittyminen ja ehkäistään osaamisen katoaminen, vahvistetaan erityiskäsityöperinteen säilymistä.
3. Osaajien kokoaminen ja toimivan ajoneuvojen kunnostamiseen erikoistuneen osaajaverkoston rakentaminen ja varmistaminen.
4. Olemassaolevan yritystoiminnan vahvistaminen ja yritystoiminnan lisääminen - Vanhat ja uudemmatkin harrasteajoneuvot ja niihin liittyvä entisöinti- ja kunnostustyö tarjoaa Suomessa mahdollisuuksia uutena liiketoimintana ja uusina työpaikkoina (rajapinta harrastamisen ja yritystoiminnan välillä).
Uusien yrityksien syntymistä varmistetaan sillä että rakennamme riittävän hyvän ja laadukkaan koulutuskokonaisuuden, joka antaa edellytykset toimia alan yrittäjänä. Lisäksi alalle kouluttautujilla on mahdollisuus valita erilaisia yrittäjyyteen liittyviä opintoja Jämsän ammattiopistosta.

Eurooppalaisen FIVA:n tutkimuksen mukaan historiallisiin ajoneuvoihin liittyvän yritystoiminnan vuotuinen arvo EU:ssa on yli 16 miljardia euroa vuodessa. Harrastustoimintaa palveleva yritystoiminta työllistää noin 55 000 ihmistä (v 2006). Alan yrityksistä 44% ilmoitti vaikeuksista hankkia uutta ammattitaitoista työvoimaa. Harrasteklubien jäsenet käyttävät yli 4,9 miljardia euroa vuodessa vakuutuksiin, ajoneuvojen ostoon, polttoaineisiin, huoltoon ja muihin tarpeisiin (esim pukimet, lehdet, pienoismallit), joten toiminnan välilliset vaikutukset ovat suuret.

6. Tiedotus ja hyvien käytäntöjen levittäminen

6.1 Tiedotussuunnitelma

Yhteistyöyritykset ja -yhdistykset:
- koko hankkeen ajan
- jalkautuen tietoa yrityksiin

Oppilaitosten henkilöstö:
- koko hankkeen ajan
- Infotilaisuus koko henkilöstölle, sekä valokoidulle kohderyhmälle

Infotilaisuus johon on kutsuttu ammattiopiston koko henkilöstö (asiasta kiinnostuneet), Yleinen kutsu Retro lehden kautta, sekä paikallisen lehden kautta. Tilaisuuteen kutsutaan alueen pienten korjaamojen ja verstaiden yrittäjät, sekä alalle mahdollisesi tulevat tekstiili- ja puu alan yrittäjät. Infotilaisuuden kuulijajoukon suunnittelussa on mukana Jämsän Moottori klupin edustajat. Näin tavoitamme oikean kohderyhmän.

Valtakunnallisesti koulutuksenjärjestäjille:
- Koko hankkeen ajan päivittyvä info www.jao.fi sivuilla
- Hankkeen loppuvaiheeseen painottuen osallistuminen valtakunnallisiin tilaisuuksiin joissa hankkeen tuloksia esitellään
- Tarvittaessa hankkeesta laaditaan projektiesite jota jaetaan yhteistyötahoille sekä muille hankkeesta kerrottaessa. www sivuja päivitetään jatkuvasti. Lisäksi projektipäällikkö laatii tilaisuuskohtaista materiaalia.
- Tiedottaminen Opetushallitukselle hankkeen etenemisestä/mahdollinen tutkinto tai tutkinnon osa

6.2 Suunnitelma hyvien käytäntöjen levittämisestä

Hankkeen tuloksista kerrotaan aktiivisesti koko hankkeen ajan. Hanke mallinnetaan hanketoiminnan aikana siten, että sitä voidaan levittää ja monistaa muiden koulutuksenjärjestäjien hyödynnettäväksi. Levittämistä tehdään kaikille halukkaille. Jyväskylän koulutuskuntayhtymällä on laajaa ja monipuolista kokemusta ammatillisen koulutuksen kehittämistoiminnasta. Tuloksia levitetään paitsi sähköpostikyselyihin ja puheluihin vastaten myös käymällä eri tilaisuuksissa ja eri koulutuksenjärjestäjien luona kertomassa tuloksista.

7. Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 157 270

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 156 294

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 196 899

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 195 923

8. Vastuuviranomaisen tekemä projektin luokittelu

8.1 Horisontaalinen luokittelu

Tasa-arvo: Sukupuolineutraali projekti

Kestävä kehitys: Projektilla ei ole erityistä vaikutusta kestävän kehityksen kannalta

Kumppanuus: Kumppanuutta selvästi edistävä projekti

Innovatiivisuus: Selvästi innovatiivisia tuloksia tuottava projekti

9. Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen tavoitteena oli kehittää vanhojen ajoneuvojen kunnostukseen ja entisöintiin liittyvä koulutus, joka olisi perustutkinnon osa, tai oma ammattitutkintonsa. Koulutuksen kehittämisen kautta saatiin siirrettyä jo olemassa olevaa osaamista koulutusorganisaatioihin ja tuettua käsityöperinteen säilymistä. Hankkeen aikana on luotu mahdollisuus koulutukseen, joka tuottaa ajoneuvojen entisöinnin ja kunnostamisen ammattiyrittäjiä.


Vaikka nyt jo vakiintuneet lyhytkurssit vanhojen ajoneuvojen kunnostamiseen näyttävät hyviltä, tarvitsee entisöintikoulutus riittävän taloudellisen ja henkisen panostuksen tulevaisuuteen. Investointi työkaluihin ja laitteisiin on välttämätöntä, että oppilaitos pääsee näiltä osin omavaraiseksi.
Uusien yritysten syntyminen varmistetaan sillä, että rakennamme hyvän ja laadukkaan koulutuskokonaisuuden. Koulutuksen, joka antaa kunnon osaamisen ja edellytykset toimia alan yrittäjänä. Lisäksi alalle kouluttautujille voidaan tarjota erilaisia yrittäjyyteen liittyviä opintoja Jämsän ammattiopistosta